Vi ser nærmere på: Samtidsjazz med Merete Lingjærde

Merete er utdannet ved Statens Balletthøgskole (1983 – 1986) og har siden 1979 jobbet som pedagog i jazzdans på en rekke private ballettskoler i Oslo og Akershus. Hun har vært ansatt ved KhiO siden 1989 og har siden 2003 vært programansvarlig og dosent for Bachelor jazzdans

Merete var initiativtaker og kunstnerisk leder for Oslo Danse Ensemble fra starten i 1994 og til de la ned i 2019. Hun ledet samtlige av kompaniets 26 helaftens forestillinger, herav 6 landsomfattende turneer med Riksteatret. Gjennom Oslo Danse Ensemble har hun samarbeidet med godt over 100 nasjonalt og internasjonalt kjente koreografer og dansekunstnere.

Ved siden av en lang karriere som både pedagog og kunstnerisk leder, er Merete også kjent som hoveddommer i TvNorge sitt program «Dansefeber» i 2006 og 2007, og hun hadde kunstnerisk ledelse og regi ved Riksteatrets turneversjon av programmet. I 2008 var hun den norske representanten i juryen i So You Think You Can Dance Skandinavia. I tillegg har hun siden 2015 vært dommer i TV 2 sitt program Skal Vi Danse, og hun ble portrettert i Tv 2 sitt program Påskereisen i 2020.  Hun har sittet i jury til både NRK’s Komiprisen og i Musikkteaterprisen. Hun har for ODE mottatt Kritikerprisen 1998/99 og Danseinformasjonens Ærespris (med ledelsen i ODE) og ble tildelt Kongens Fortjenstmedalje i 2014 samt Oslo Bys Kunstnerpris i 2018.

Hva legger du i/hvordan forstår du cont. jazz/samtidsjazz?

For meg er jazzdans, jazzdans uavhengig av merkelappene.  Man kan gjerne benevne eller definere en pedagog eller koreograf sin spesifikke egenart eller stil, men vi ser at pedagoger og koreografer ikke alltid rendyrker en stil, men ofte beveger seg på kryss eller veksler mellom ulike inspirasjoner.  

Jeg har sett en rekke ulike koreografer som definer seg innunder benevnelsen «contemporary jazz» (eller direkte oversatt samtidsjazz), og her er det et svært stort spenn! Jeg kunne sagt at den er mer avspent og narrativ i sin form, og noe mer naturlighet i bevegelsene, men samtidig ser jeg koreografier i denne sjangeren som også er svært «ballett-tekniske» og abstrakte i sin form.   

Hva betyr cont. jazz/samtidsjazz for deg?

Jeg har holdt på med jazzdans siden midten av 70 tallet og vært med på utviklingen hele veien. Jeg liker BRA dans, uavhengig av sjanger og har i hele mitt yrkeslange liv vært lidenskapelig opptatt av hele bredden i jazzdans! Men «contemporary/samtid» sier noe om det nåtidige, fremtidsrettet, kontra tilbakeskuende og det tradisjonelle. Og konkret til spørsmålet – det betyr at vi er i utvikling og at jazzdansen ikke står på stedet hvil.

Dagens generasjon bringer jazzdansen videre. Det skjer utrolig mye spennende og jeg er stolt av alle dansekunstnere, pedagoger og koreografer som utvikler og utfordrer denne fantastiske dansesjangeren. 

Previous
Previous

Vi ser nærmere på samtidsjazz med Gard Hjertaas Bjørnson

Next
Next

Scenehuset OPEN 2023 - “Lupe”