Vi ser nærmere på samtidsjazz med Subjazz
Subjazz ble stiftet i 2001 av Karl-Erik Nedregaard og Knut Arild Flatner.
Begge utdannet ved Statens Balletthøgskole med videre studier i Los Angeles, New York, Stockholm. Lang fartstid som utøvende dansere med jazzdans som sitt arbeidsfelt. I tillegg til musikaler kan de begge vise til lang fartstid i Oslo Danse Ensemble samt arbeid internasjonalt.
Subjazz kan vise til en stor internasjonal virksomhet når det kommer til masterklasser/workshops i tillegg til å fungere som en koreografisk fusjon mellom Flatner/Nedregaard.
Subjazz kan vise til en omfattende skapende virksomhet med stort nedslagsfelt både nasjonalt og internasjonalt.
Hva legger du/dere i/hvordan forstår du cont. jazz/samtidsjazz?:
- Samtidsjazz, slik vi ser den, er en av mange forgreininger fra jazzdansen. For Subjazz handler samtidsjazzen om å bryte med konvensjoner, utfordre egen oppfatning av hva jazzdans kan være samt å utforske hvilke valg, former og retninger arbeidet kan ta/gå i før vi ikke lengre er i kontakt med kjernepunktet jazzdans. Det handler, for vår del, om et skapende, kunstnerisk frirom for kreativ utfoldelse på tvers av grenser hvor fusjon og utforskning står sentralt.
Hva betyr cont. jazz/samtisjazz for deg/dere?:
- Samtidsjazz har for oss vært en begrepsplattform hvor Subjazz har utforsket og skapt sine verk siden 2001. Siden da kan vi se tilbake på over 35 koreografiske, sceniske arbeid, totalt 61 premierer, samtlige innunder sjangerbegrepet samtidsjazz. Disse verkene har, for flere titalls tusen publikummere totalt (om ikke flere), blitt vist i alt fra nasjonale programmerende scener for dans til internasjonale festivaler, riks-turnèer i inn- og utland samt gjennom et stort antall forestillinger for utdanninger i dans. Samtidsjazzen står med det, i våre øyne, sterkt forankret i scenisk sammenheng. Mye takket være tildelinger fra Kulturrådet samt kompanier, festivaler, utdanninger og danseskoler som har anerkjent formen og gitt samtidsjazzen mulighet til kreativ, utforskende, kunstnerisk og scenisk vekst og utvikling.