Vi ser nærmere på: Contemporary jazz med Caroline Hawkins Skjørshammer
Caroline Hawkins Skjørshammer jobber som frilans dansekunstner og veksler mellom å utøve, koreografere og undervise. Hun har vært tilknyttet mange ulike prosjekter og kunstnere, bla Kompani UT, Lise Nordal, Grenland dansekompani, Dancing in the wild og Whirlwind Dance. Hun er også tidligere prosjektleder og gründer av plattformen Dans/5.
Caroline har en bachelor i dans og en bachelor i psykologi ved Point Park University Conservatory of Performing Arts (PA/USA), en master i kultur- og samfunnspsykologi ved UiO, og en videreutdanning i familieterapi- og systemisk praksis ved VID høyskole. Alt dette prøver hun å bake inn i det å jobbe med kropp, dans og folk.
Foto: Tale Hendnes
Hva legger du i/hvordan forstår du cont. jazz/samtidsjazz?
Contemporary jazz forstår jeg som en sjanger eller stilretning hvor jazzdansen møter samtidsdansen, hvor historie og tillærte tradisjoner møter utforskning og samtidige strømninger i kulturen vår. Helt umiddelbart ser jeg for meg driv, presisjon, kraft og uttrykksfulle kropper.
I en contemporary jazz-koreografi, eller klasse, leter jeg etter referanser til jazzdansens røtter, et teknisk fundament som støtter skift i dynamikk og bevegelseskvaliteter, muligheter for improvisasjon og lek, invitasjoner til felleskap og interaksjon med andre, og et nært samspill mellom musikk og bevegelse.
Contemporary jazz som betegnelse rommer veldig mye, noe som også gjør den tvetydig, vag og rotløs. Det er verdt å se nærmere på hvordan vi i vesten har, også i denne sammenhengen, funnet et begrep som ikke fullt anerkjenner dansens sosiale, kulturelle og historiske opphav.
Hva betyr cont. jazz/samtidsjazz for deg?
For meg har contemporary jazz vært et rom hvor jeg kan sette i sving alle sidene av meg selv: kroppen, tankene, følelsene, fantasiene, perspektivene og relasjonene. Jeg får ta i bruk hele den fysiske og musikalske kapasiteten min, samtidig som jeg kan utforske og undre meg i et materiale. Den erfaringen har jeg først og fremst fått gjennom uformelle danseklasser (som nesten har blitt «hjemmet» til contemporary jazz-sjangeren), og vært med på å nære en følelse av tilhørighet og delt kroppslig interesse med andre.
Når jeg underviser er det også noe jeg ønsker å formidle – at contemporary jazz er en sosial, utforskende og relasjonsbyggende dans – til en selv, til rommet, til musikken og til med-dansere.
-
Vi ser nærmere på: Samtidsjazz
Årets Dansens Dager-dans er en samtidsjazz-koreografi, eller en contemporary jazz-koreografi – kjært barn har mange navn – en sjanger mange har et forhold til og som, i likhet med mange andre dansesjangre, defineres på ulike måter. Derfor ønsker vi å rette søkelyset mot jazzdansen generelt, og med denne serien, samtidsjazzen spesielt. Vi ønsker å se nærmere på hva samtidsjazz er, hvordan ulike dansekunstnere forstår det og ikke minst, hvilket forhold de har til uttrykket.
Vi har spurt et knippe dansekunstnere som opererer innenfor contemporary- /samtidsjazz om hva de legger i begrepet, slik at vi kan få en bedre forståelse og flere perspektiver på en sjanger, stil og et uttrykk som danses mye i studio, men som kanskje ikke er like ofte å se på scenen.Spørsmålene vi har stilt er:
Hva legger du i/hvordan forstår du contemporary jazz/samtidsjazz?
Hva betyr contemporary jazz/samtidsjazz for deg?
De neste ukene skal vi derfor se nærmere på: Samtidsjazz! Følg med i våre kanaler! -
Ønsker du også svare på spørsmålene ang samtidsdans? Send dine svar på epost til post@dansensdager.no