Dansens Dager-dansen 2023 – Form, frihet & utforskning.

Årets Dansens Dager-dans er koreografert av ambassadøren Caroline Hawkins Skjørshammer. Koreografien er innenfor contemporary jazz-sjangeren. – Jeg synes det er en utrolig deilig og rik uttrykksform, forteller Caroline. – For meg er det kombinasjonen av form, frihet, teknikk og utforskning som treffer, og det tette samspillet med musikken og de andre danserne i rommet.

Dansens Dager-dansen kombinerer satte bevegelser innenfor contemporary jazz landskapet, med kreative oppgaver. Dansen er koreografert til låta «I Need You» av Beharie. Carolines oppfordring er å koble deg på musikken og lytte til alle lagene i låta:

– Det aller viktigste er at du lytter - til kroppen, til musikken, til gulvet, til de andre i rommet. Du står fritt til å ta valg underveis som føles gode eller interessante for kroppen din. Gjerne bruk fantasien til å undersøke bevegelsene!

I prosessen med å utforske og undersøke forslår Caroline ulike spørsmål du kan stille deg underveis:

– Hvilket rom er jeg i?
– Hva får musikken meg til å tenke på eller kjenne?
– Hvordan kan jeg bruke dette til å fargelegge bevegelsene på min måte? 

Caroline håper du vil leke med variasjon i intensitet og kvalitet. Til å gjøre bevegelsene harde eller myke, store eller små – fylle det du gjør med følelser, eller gjøre det mer praktisk. Hva finner du?

«Ta på deg noe du elsker å bevege deg i og slå deg løs!»

Idè og Koreografi: Caroline Skjørshammer
Dansere: Alexander Emanuel Waal Hem og Nathalie Adriana Hast
Utøvere: (Studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo, BA3 Jazz): Ben Nguyen, Carina Sogn Stave, Carl Peters, Egil Mikael Elo Alnæs, Jesper Sandvik, Pernille Øien, Filomena Melim og Tuva Godnes Iversen.
Musikk: Beharie - I Need You
Regi & klipp: Sigrun Drivdal Johnsen
Opptaksansvarlige: Marianne Albers & Thea Ericson Aarnes
Teknikk: Peter Albers
Foto: Sigrun Drivdal Johnsen & Tale Hendnes
Konsulent foto:
Tale Hendnes
Produsent: Danseinformasjonen - det nasjonale kompetansesenteret for dansekunst

Previous
Previous

Vi ser nærmere på: Samtidsjazz

Next
Next

Klisjéer, danseglede og brobygging – intervju med Caroline Skjørshammer